____________
DOLNOŚLĄSKA KOLEJ REGIONALNA KONCEPCJA MARKETINGOWA REAKTYWACJI LINII WROCŁAW GŁÓWNY- TRZEBNICA
Spis treści 1. Koncepcja marketingowa reaktywacji linii Uwarunkowania ekonomiczne Organizacja Przybliżony kosztorys Finansowanie Eksploatacja Realizacja 2. Audyt linii kolejowej 326 Trzebnica- Wrocław Psie Pole 3. Propozycje rozkładu jazdy autobusu szynowego
Koncepcja marketingowa reaktywacji linii
Uwarunkowania ekonomiczne
Obecnie na drodze kołowej w relacji Trzebnica- Wrocław natężenie ruchu drogowego przekracza dopuszczalne normy dla drogi o tej przepustowości. Średni Dobowy Ruch pojazdów w roku 2000 wynosił 12839 pojazdów na dobę- czyli samochód co około 5 sekund, w szczycie nawet co trzy sekundy. Droga taka staje się barierą dla ruchu lokalnego, zarówno pieszego jak i zmotoryzowanego, ponieważ nie sposób włączyć się do ruchu na tak przepełnionej trasie. Koszt budowy drogi odciążającej o większej przepustowości jest ogromy- wynosi około 10 mln PLN za kilometr, dane pochodzą z kosztorysu obwodnicy pobliskiej Oleśnicy (gdzie ruch pojazdów był jeszcze większy i SDR wynosił ponad 19 tysięcy samochodów na dobę). Koszt całkowity takiej drogi to 150- 200 milionów złotych. Proponujemy tańsze rozwiązanie niż budowa drogi odciążającej. Rozwiązanie to przywrócenie ruchu pasażerskiego na przebiegającej równolegle linii kolejowej łączącej Wrocław z Trzebnicą. Jego koszt oscyluje w granicach 2,5 mln PLN, a więc tyle co 250 metrów drogi odciążającej ruch samochodowy.
Organizacja
Nasz Instytut postuluje stworzenie odrębnego centrum zysków, czyli odrębnej zdecentralizowanej jednostki organizacyjnej. Proponowana nazwa to: DOLNOŚLĄSKA KOLEJ REGIONALNA. Ruch ten jest typowo podmiejskim, aglomeracyjnym, wiec uważamy że nie ma potrzeby wykorzystywania struktur któregoś z już działających przewoźników, lecz należy stworzyć nowy, niezależny podmiot. Proponujemy wykorzystać dostępne już na rynku najnowsze autobusy szynowe. Proponowane częstotliwości to ruch co 120 minut lub w dalszej perspektywie co 60 minut, jest to możliwe technicznie na tej linii.
Przybliżony kosztorys
Koszt taboru od 2.2 do 2,5 mln PLN. Pojazdy szynowe (1 sztuka) proponowane tutaj to najnowszy spalinowy autobus szynowy 'Tramper' prod. ZNTK Poznań (na zdjęciu) lub inne pojazdy. Pojazd produkowany w Poznaniu zabiera 90 pasażerów (38 miejsc siedzących oraz dla osoby niepełnosprawnej). Ma długość ponad 16 metrów, w środkowej swojej części jest niskopodłogowy. Wyposażony został w cztery pary drzwi. Zaletą autobusu jest możliwość zestawiania dwóch i więcej pojazdów. Koszt jego produkcji to około 1,8 miliona złotych plus VAT. Koszt dostosowania infrastruktury kolejowej i budowy dodatkowych przystanków- nieznany, szacunkowo 300- 350 tysięcy PLN. Autobusy szynowe są kilkakroć tańsze od zwykłych pociągów, zarówno przy zakupie taboru, jak i w późniejszej eksploatacji. Za jeden szynobus z 30 miejscami siedzącymi trzeba zapłacić 1,8 mln zł plus VAT, zaś za trzykrotnie bardziej pojemny prawie 5 mln zł. Za konstrukcje, gdzie liczba miejsc wynosi około 300 - jeszcze więcej. Szynobusy po konkurencyjnych cenach oferują również Czesi, których "motoriczki" to pojazdy sprawdzone od wielu lat. Zakup używanego pojazdu czeskiego jest najtańszą możliwością uruchomienia tej linii- koszt tego rozwiązania to co najwyżej 500 tysięcy PLN.
Finansowanie
Wkład miasta, fundusze strukturalne Unii Europejskiej, fundusze województwa, fundusze celowe, wkład rządu centralnego. Środki z funduszy Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, który wyraził wolę rozwoju kolei na Dolnym Śląsku. Ponadto zalecane jest wykorzystanie środków z programu Phare Crossborder Program Współpracy Przygranicznej Polska - Niemcy Fundusz Małych Projektów Infrastrukturalnych. W jego ramach mogą być dofinansowane projekty przyczyniające się do realizacji celów w m.in takich dziedzinach jak turystyka i transport na terenie Euroregionów. Kolej spełnia te warunki. Po informacje na temat formularzy i najbliższego terminu składania wniosku należy się zwrócić do biura najbliższego Euroregionu. Należy się spieszyć, przyszły rok to ostatnie lata pracy tego funduszu.
Eksploatacja
Dotacja do przewozów pasażerskich dla województwa dolnośląskiego to 28 milionów złotych. Za ich rozdział odpowiada samorząd województwa. Z tych środków dofinansowana będzie eksploatacja linii.
Realizacja
Z racji na komercyjny charakter przedsięwzięcia i możliwość jego porażki przy wykorzystaniu obarczonych problemami finansowymi spółek PKP, zaleca się wykorzystanie prywatnego operatora do realizacji tego zadania i stworzenie odrębnego organizacyjnie podmiotu DOLNOŚLĄSKA KOLEJ REGIONALNA w formie centrum zysków. Konieczna jest decentralizacja zarządzania do struktury lokalnej i pewien poziom elastyczności. Tego typu struktury organizacyjne występują na liniach regionalnych, lokalnych i podmiejskich Austrii, Szwajcarii, RFN, Danii itd. Zadanie można określić jako mało skomplikowane i jak najbardziej możliwe do wykonania w krótkim okresie czasu. Jedyny duży problem to finansowanie taboru. Jest ono możliwe poprzez jego leasing (przy 10 latach okresu leasingu roczna rata to około 300 tysięcy PLN) lub zakup taboru używanego z zagranicy (problem- brak homologacji).
(..)
Opracował: Adam Fularz, IRiPK, dnia 27 sierpnia 2002 tel. 0604 44 36 23
Audyt linii kolejowej 326 Trzebnica- Wrocław Psie Pole
Szansą na wznowienie przewozów na linii 326 Trzebnica- Wrocław jest zminimalizowanie kosztów utrzymania i eksploatacji co można osiągnąć poprzez: - przejęcie nieodpłatnie linii od PKP - likwidacje zbędnych torów, rozjazdów oraz peronów a pozyskane materiały wykorzystać do napraw linii i budowy nowych przystanków - wprowadzenie na linię autobusu szynowego - zatrzymywanie się autobusu od Trzebnicy do Wrocławia na przystankach powinno odbywać się na żądanie pasażera (ze względu na koszty rozruchu taboru).
Wstępna opinia i diagnostyka linii 326 dokonana dnia 26 maja 2001 roku przez pana Marka Szpirko z Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei (biegły toromistrz).
Wyjazd ze stacji Wrocław Psie Pole do Trzebnicy z toru nr 3 przy którym nie ma peronu -konieczna budowa (dla autobusu szynowego) między torem 3 i 5 ( szersze międzytorze i możliwe w przyszłości mijanie się taboru). W km 1.000 st. Wrocław Zakrzów tor nr 3 nieużywany do likwidacji km 2.500 st. Wrocław Pawłowice- bez uwag km 3.630 uzupełnienie znaków na przejeździe i krzyży Św. Andrzeja Uwaga brak szyn! km 3.920 brak 2 m na jednym toku km 4.000- 4.020 brak 20 m w dwóch tokach km 4.100- 4.180 brak 20 m dwóch toków i 70 m jednego toku ok. km 5.600 proponowany przystanek Ramieszów z istniejącym peronem km 6.120 złe zabezpieczenie pękniętej szyny (wyłupana główka szyny)- należałoby napawać km 6.250 uzupełnienie znaków na przejeździe i krzyży Św. Andrzeja km 6.800 wymiana nawierzchni przejazdu i uzupełnienie znaków oraz krzyży Św. Andrzeja km 7.100 uzupełnienie znaków na przejeździe i krzyży Św. Andrzeja km 7.400 uzupełnienie znaków na przejeździe i krzyży Św. Andrzeja km 7.500 przystanek Pasikurowice- bez uwag km 7.900 uzupełnienie znaków na przejeździe i krzyży Św. Andrzeja km 7.900- 14.870 ograniczenie prędkości ( zły stan podkładów drewnianych ) km 8.250 uzupełnienie znaków na przejeździe i krzyży Św. Andrzeja km 9.130 uzupełnienie znaków na przejeździe i krzyży Św. Andrzeja km 9.450- 9.550 krzaki na torze do usunięcia km 10.400 st. Siedlec Trzebnicki ( w przyszłości możliwe stworzenie mijanki ) km 13.150 wymiana nawierzchni przejazdu zmniejszenie jego szerokości przez wstawienie ograniczników betonowych, oczyszczenie toru z piachu i uzupełnienie znaków i krzyży Św. Andrzeja. km 13.200 proponowane wybudowanie przystanku Pierwoszów km 14.470 uzupełnienie znaków na przejeździe i krzyży Św. Andrzeja km 14.870 uzupełnienie znaków na przejeździe i krzyży Św. Andrzeja km 15.800 st. Brochocin Trzebnicki w peronach oczyszczenie toru z ziemi (odkrycie podkładów) km 15.900 ograniczenie prędkości na przejeździe do 20 km/h, wymiana nawierzchni i uzupełnienie znaków wraz z krzyżami Św. Andrzeja km 16.800 wiadukt kolejowy w złym stanie ograniczenie do 20 km/h i proponowana budowa przystanku Raszów-Brochocin km 19.600 początek st. Trzebnica rozjazdy i wiadukty.
Przed wznowieniem ruchu pasażerskiego należy również: - wyciąć krzaki w trójkątach widzialności przejazdów i oczyścić żłobki na przejazdach - przeprowadzić szczegółową diagnostykę toru, rozjazdów i budowli którą może wykonać Instytut Rozwoju i Promocji Kolei.
Po wznowieniu ruchu należy: - od km 0.100- 14.870 wymieniać sukcesywnie podkłady drewniane - wymieniać nawierzchnie przejazdów w km: 3.630, 6.250, 7.100, 7.450, 7.900, 9.130, 10.200, 11.220, 14.870 - dokręcać śruby łubkowe na złączach szynowych - zabezpieczyć budowle mostowe ( mosty, wiadukty i przepusty ) przed korozją i degradacją
Prędkości dla lekkich autobusów szynowych z naciskiem do 10 ton na oś bez remontu od km 0.000 do km 14.870 prędkość 50 km/h (ze względu na zły stan podkładów drewnianych, szyny S-49 w dobrym stanie) i od km 14.870 do 20.000 prędkość 70 km/h (podkłady betonowe i szyny S-49 w dobrym stanie).
Stan zatrudnienia potrzebny do utrzymania infrastruktury - toromistrz dokonujący obchody i oględziny 2 dni w tygodniu oraz grupa pracowników niewykwalifikowanych ( 4 osoby np. bezrobotni ) dokonujący drobnych napraw pod nadzorem toromistrza przez 3 dni w tygodniu. Na linii nie ma obecnie potrzeby utrzymywania posterunków ruchu, nad bezpieczeństwem ruchu taboru na linii może czuwać dyżurny ruchu z Wrocławia Psiego Pola.
Dalsze zwiększenie ilości przystanków jest do rozważenia przy wzroście inwestycji budowlanych wzdłuż linii oraz zastosowaniu taboru o krótkiej drodze hamowania i szybszym przyśpieszeniu.
Do budowy nowych przystanków mogą posłużyć materiały ze skrócenia istniejących peronów na przystankach i stacjach Wrocław Pawłowice, Ramieszów, Pasikurowice, Siedlec Trzebnicki i Brochocin Trzebnicki. 26 maja 2001 Marek Szpirko
Propozycje rozkładu jazdy autobusu szynowego
WARIANT 1
Trzebnica o 4.50 6.50 8.50 10.50 12.50 14.50 16.50 18.50 20.50 Wrocław Psie Pole o 5.21 7.21 9.21 11.21 13.21 15.21 17.21 19.21 21.21 Wrocław Nadodrze o 5.30 7.30 9.30 11.30 13.30 15.30 17.30 19.30 21.30 Wrocław Główny p 5.41 7.41 9.41 11.41 13.41 15.41 17.41 19.41 21.41
Wrocław Główny o 5.50 7.50 9.50 11.50 13.50 15.50 17.50 19.50 21.50 Wrocław Nadodrze o 6.01 8.01 10.01 12.01 14.01 16.01 18.01 20.01 22.01 Wrocław Psie Pole o 6.10 8.10 10.10 12.10 14.10 16.10 18.10 20.10 22.10 Trzebnica p 6.45 8.45 10.45 12.45 14.45 16.45 18.45 20.45 22.45
Rozkład ułożony według kursowania 1 autobusu szynowego na trasie Wrocław-Trzebnica
WARIANT 2
Trzebnica o 4.50 6.50 8.50 10.50 12.50 14.50 16.50 18.50 20.50 Wrocław Główny p 5.41 7.41 9.41 11.41 13.41 15.41 17.41 19.41 21.41 Wrocław Główny o 5.46 7.46 9.46 11.46 13.46 15.46 17.46 19.46 21.46 Kobierzyce o 6.13 8.13 10.13 12.13 14.13 16.13 18.13 20.13 22.13 Sobótka Zachodnia p 6.41 8.41 10.41 12.41 14.41 16.41 18.41 20.41 22.41
Sobótka Zachodnia o 4.50 6.50 8.50 10.50 12.50 14.50 16.50 18.50 20.50 Kobierzyce o 5.18 7.18 9.18 11.18 13.18 15.18 17.18 19.18 21.18 Wrocław Główny p 5.44 7.44 9.44 11.44 13.44 15.44 17.44 19.44 21.44 Wrocław Główny o 5.50 7.50 9.50 11.50 13.50 15.50 17.50 19.50 21.50 Trzebnica p 6.45 8.45 10.45 12.45 14.45 16.45 18.45 20.45 22.45
Rozkład ułożony według kursowania 2 autobusów szynowych na trasie Trzebnica- Sobótka Zachodnia przez Wrocław Główny.
Instytut Rozwoju i Promocji Kolei Marek Szpirko i Andrzej Wójcik - dnia 28.05.2001 r.




--
Instytut Rozwoju i Promocji Kolei <kolej-instytut[małpka]go2.pl>
http://www.iripk.most.org.pl/

Listę można opuścić w dowolnie wybranym momencie, udając się na stronę
http://www.iripk.most.org.pl/ i korzystając z formularza usuwającego.