____________
DOLNOŚLĄSKA KOLEJ REGIONALNA KONCEPCJA MARKETINGOWA REAKTYWACJI LINII WROCŁAW
GŁÓWNY- TRZEBNICA
Spis treści 1. Koncepcja marketingowa reaktywacji linii Uwarunkowania
ekonomiczne Organizacja Przybliżony kosztorys Finansowanie Eksploatacja
Realizacja 2. Audyt linii kolejowej 326 Trzebnica- Wrocław Psie Pole 3.
Propozycje rozkładu jazdy autobusu szynowego
Koncepcja marketingowa reaktywacji linii
Uwarunkowania ekonomiczne
Obecnie na drodze kołowej w relacji Trzebnica- Wrocław natężenie ruchu drogowego
przekracza dopuszczalne normy dla drogi o tej przepustowości. Średni Dobowy Ruch
pojazdów w roku 2000 wynosił 12839 pojazdów na dobę- czyli samochód co około 5
sekund, w szczycie nawet co trzy sekundy. Droga taka staje się barierą dla ruchu
lokalnego, zarówno pieszego jak i zmotoryzowanego, ponieważ nie sposób włączyć
się do ruchu na tak przepełnionej trasie. Koszt budowy drogi odciążającej o
większej przepustowości jest ogromy- wynosi około 10 mln PLN za kilometr, dane
pochodzą z kosztorysu obwodnicy pobliskiej Oleśnicy (gdzie ruch pojazdów był
jeszcze większy i SDR wynosił ponad 19 tysięcy samochodów na dobę). Koszt
całkowity takiej drogi to 150- 200 milionów złotych. Proponujemy tańsze
rozwiązanie niż budowa drogi odciążającej. Rozwiązanie to przywrócenie ruchu
pasażerskiego na przebiegającej równolegle linii kolejowej łączącej Wrocław z
Trzebnicą. Jego koszt oscyluje w granicach 2,5 mln PLN, a więc tyle co 250
metrów drogi odciążającej ruch samochodowy.
Organizacja
Nasz Instytut postuluje stworzenie odrębnego centrum zysków, czyli odrębnej
zdecentralizowanej jednostki organizacyjnej. Proponowana nazwa to: DOLNOŚLĄSKA
KOLEJ REGIONALNA. Ruch ten jest typowo podmiejskim, aglomeracyjnym, wiec uważamy
że nie ma potrzeby wykorzystywania struktur któregoś z już działających
przewoźników, lecz należy stworzyć nowy, niezależny podmiot. Proponujemy
wykorzystać dostępne już na rynku najnowsze autobusy szynowe. Proponowane
częstotliwości to ruch co 120 minut lub w dalszej perspektywie co 60 minut, jest
to możliwe technicznie na tej linii.
Przybliżony kosztorys
Koszt taboru od 2.2 do 2,5 mln PLN. Pojazdy szynowe (1 sztuka) proponowane tutaj
to najnowszy spalinowy autobus szynowy 'Tramper' prod. ZNTK Poznań (na zdjęciu)
lub inne pojazdy. Pojazd produkowany w Poznaniu zabiera 90 pasażerów (38 miejsc
siedzących oraz dla osoby niepełnosprawnej). Ma długość ponad 16 metrów, w
środkowej swojej części jest niskopodłogowy. Wyposażony został w cztery pary
drzwi. Zaletą autobusu jest możliwość zestawiania dwóch i więcej pojazdów. Koszt
jego produkcji to około 1,8 miliona złotych plus VAT. Koszt dostosowania
infrastruktury kolejowej i budowy dodatkowych przystanków- nieznany, szacunkowo
300- 350 tysięcy PLN. Autobusy szynowe są kilkakroć tańsze od zwykłych pociągów,
zarówno przy zakupie taboru, jak i w późniejszej eksploatacji. Za jeden szynobus
z 30 miejscami siedzącymi trzeba zapłacić 1,8 mln zł plus VAT, zaś za
trzykrotnie bardziej pojemny prawie 5 mln zł. Za konstrukcje, gdzie liczba
miejsc wynosi około 300 - jeszcze więcej. Szynobusy po konkurencyjnych cenach
oferują również Czesi, których "motoriczki" to pojazdy sprawdzone od wielu lat.
Zakup używanego pojazdu czeskiego jest najtańszą możliwością uruchomienia tej
linii- koszt tego rozwiązania to co najwyżej 500 tysięcy PLN.
Finansowanie
Wkład miasta, fundusze strukturalne Unii Europejskiej, fundusze województwa,
fundusze celowe, wkład rządu centralnego. Środki z funduszy Europejskiego Banku
Odbudowy i Rozwoju, który wyraził wolę rozwoju kolei na Dolnym Śląsku. Ponadto
zalecane jest wykorzystanie środków z programu Phare Crossborder Program
Współpracy Przygranicznej Polska - Niemcy Fundusz Małych Projektów
Infrastrukturalnych. W jego ramach mogą być dofinansowane projekty
przyczyniające się do realizacji celów w m.in takich dziedzinach jak turystyka i
transport na terenie Euroregionów. Kolej spełnia te warunki. Po informacje na
temat formularzy i najbliższego terminu składania wniosku należy się zwrócić do
biura najbliższego Euroregionu. Należy się spieszyć, przyszły rok to ostatnie
lata pracy tego funduszu.
Eksploatacja
Dotacja do przewozów pasażerskich dla województwa dolnośląskiego to 28 milionów
złotych. Za ich rozdział odpowiada samorząd województwa. Z tych środków
dofinansowana będzie eksploatacja linii.
Realizacja
Z racji na komercyjny charakter przedsięwzięcia i możliwość jego porażki przy
wykorzystaniu obarczonych problemami finansowymi spółek PKP, zaleca się
wykorzystanie prywatnego operatora do realizacji tego zadania i stworzenie
odrębnego organizacyjnie podmiotu DOLNOŚLĄSKA KOLEJ REGIONALNA w formie centrum
zysków. Konieczna jest decentralizacja zarządzania do struktury lokalnej i
pewien poziom elastyczności. Tego typu struktury organizacyjne występują na
liniach regionalnych, lokalnych i podmiejskich Austrii, Szwajcarii, RFN, Danii
itd. Zadanie można określić jako mało skomplikowane i jak najbardziej możliwe do
wykonania w krótkim okresie czasu. Jedyny duży problem to finansowanie taboru.
Jest ono możliwe poprzez jego leasing (przy 10 latach okresu leasingu roczna
rata to około 300 tysięcy PLN) lub zakup taboru używanego z zagranicy (problem-
brak homologacji).
(..)
Opracował: Adam Fularz, IRiPK, dnia 27 sierpnia 2002 tel. 0604 44 36 23
Audyt linii kolejowej 326 Trzebnica- Wrocław Psie Pole
Szansą na wznowienie przewozów na linii 326 Trzebnica- Wrocław jest
zminimalizowanie kosztów utrzymania i eksploatacji co można osiągnąć poprzez: -
przejęcie nieodpłatnie linii od PKP - likwidacje zbędnych torów, rozjazdów oraz
peronów a pozyskane materiały wykorzystać do napraw linii i budowy nowych
przystanków - wprowadzenie na linię autobusu szynowego - zatrzymywanie się
autobusu od Trzebnicy do Wrocławia na przystankach powinno odbywać się na
żądanie pasażera (ze względu na koszty rozruchu taboru).
Wstępna opinia i diagnostyka linii 326 dokonana dnia 26 maja 2001 roku przez
pana Marka Szpirko z Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei (biegły toromistrz).
Wyjazd ze stacji Wrocław Psie Pole do Trzebnicy z toru nr 3 przy którym nie ma
peronu -konieczna budowa (dla autobusu szynowego) między torem 3 i 5 ( szersze
międzytorze i możliwe w przyszłości mijanie się taboru). W km 1.000 st. Wrocław
Zakrzów tor nr 3 nieużywany do likwidacji km 2.500 st. Wrocław Pawłowice- bez
uwag km 3.630 uzupełnienie znaków na przejeździe i krzyży Św. Andrzeja Uwaga
brak szyn! km 3.920 brak 2 m na jednym toku km 4.000- 4.020 brak 20 m w dwóch
tokach km 4.100- 4.180 brak 20 m dwóch toków i 70 m jednego toku ok. km 5.600
proponowany przystanek Ramieszów z istniejącym peronem km 6.120 złe
zabezpieczenie pękniętej szyny (wyłupana główka szyny)- należałoby napawać km
6.250 uzupełnienie znaków na przejeździe i krzyży Św. Andrzeja km 6.800 wymiana
nawierzchni przejazdu i uzupełnienie znaków oraz krzyży Św. Andrzeja km 7.100
uzupełnienie znaków na przejeździe i krzyży Św. Andrzeja km 7.400 uzupełnienie
znaków na przejeździe i krzyży Św. Andrzeja km 7.500 przystanek Pasikurowice-
bez uwag km 7.900 uzupełnienie znaków na przejeździe i krzyży Św. Andrzeja km
7.900- 14.870 ograniczenie prędkości ( zły stan podkładów drewnianych ) km 8.250
uzupełnienie znaków na przejeździe i krzyży Św. Andrzeja km 9.130 uzupełnienie
znaków na przejeździe i krzyży Św. Andrzeja km 9.450- 9.550 krzaki na torze do
usunięcia km 10.400 st. Siedlec Trzebnicki ( w przyszłości możliwe stworzenie
mijanki ) km 13.150 wymiana nawierzchni przejazdu zmniejszenie jego szerokości
przez wstawienie ograniczników betonowych, oczyszczenie toru z piachu i
uzupełnienie znaków i krzyży Św. Andrzeja. km 13.200 proponowane wybudowanie
przystanku Pierwoszów km 14.470 uzupełnienie znaków na przejeździe i krzyży Św.
Andrzeja km 14.870 uzupełnienie znaków na przejeździe i krzyży Św. Andrzeja km
15.800 st. Brochocin Trzebnicki w peronach oczyszczenie toru z ziemi (odkrycie
podkładów) km 15.900 ograniczenie prędkości na przejeździe do 20 km/h, wymiana
nawierzchni i uzupełnienie znaków wraz z krzyżami Św. Andrzeja km 16.800 wiadukt
kolejowy w złym stanie ograniczenie do 20 km/h i proponowana budowa przystanku
Raszów-Brochocin km 19.600 początek st. Trzebnica rozjazdy i wiadukty.
Przed wznowieniem ruchu pasażerskiego należy również: - wyciąć krzaki w
trójkątach widzialności przejazdów i oczyścić żłobki na przejazdach -
przeprowadzić szczegółową diagnostykę toru, rozjazdów i budowli którą może
wykonać Instytut Rozwoju i Promocji Kolei.
Po wznowieniu ruchu należy: - od km 0.100- 14.870 wymieniać sukcesywnie podkłady
drewniane - wymieniać nawierzchnie przejazdów w km: 3.630, 6.250, 7.100, 7.450,
7.900, 9.130, 10.200, 11.220, 14.870 - dokręcać śruby łubkowe na złączach
szynowych - zabezpieczyć budowle mostowe ( mosty, wiadukty i przepusty ) przed
korozją i degradacją
Prędkości dla lekkich autobusów szynowych z naciskiem do 10 ton na oś bez
remontu od km 0.000 do km 14.870 prędkość 50 km/h (ze względu na zły stan
podkładów drewnianych, szyny S-49 w dobrym stanie) i od km 14.870 do 20.000
prędkość 70 km/h (podkłady betonowe i szyny S-49 w dobrym stanie).
Stan zatrudnienia potrzebny do utrzymania infrastruktury - toromistrz dokonujący
obchody i oględziny 2 dni w tygodniu oraz grupa pracowników niewykwalifikowanych
( 4 osoby np. bezrobotni ) dokonujący drobnych napraw pod nadzorem toromistrza
przez 3 dni w tygodniu. Na linii nie ma obecnie potrzeby utrzymywania
posterunków ruchu, nad bezpieczeństwem ruchu taboru na linii może czuwać dyżurny
ruchu z Wrocławia Psiego Pola.
Dalsze zwiększenie ilości przystanków jest do rozważenia przy wzroście
inwestycji budowlanych wzdłuż linii oraz zastosowaniu taboru o krótkiej drodze
hamowania i szybszym przyśpieszeniu.
Do budowy nowych przystanków mogą posłużyć materiały ze skrócenia istniejących
peronów na przystankach i stacjach Wrocław Pawłowice, Ramieszów, Pasikurowice,
Siedlec Trzebnicki i Brochocin Trzebnicki. 26 maja 2001 Marek Szpirko
Propozycje rozkładu jazdy autobusu szynowego
WARIANT 1
Trzebnica o 4.50 6.50 8.50 10.50 12.50 14.50 16.50 18.50 20.50 Wrocław Psie Pole
o 5.21 7.21 9.21 11.21 13.21 15.21 17.21 19.21 21.21 Wrocław Nadodrze o 5.30
7.30 9.30 11.30 13.30 15.30 17.30 19.30 21.30 Wrocław Główny p 5.41 7.41 9.41
11.41 13.41 15.41 17.41 19.41 21.41
Wrocław Główny o 5.50 7.50 9.50 11.50 13.50 15.50 17.50 19.50 21.50 Wrocław
Nadodrze o 6.01 8.01 10.01 12.01 14.01 16.01 18.01 20.01 22.01 Wrocław Psie Pole
o 6.10 8.10 10.10 12.10 14.10 16.10 18.10 20.10 22.10 Trzebnica p 6.45 8.45
10.45 12.45 14.45 16.45 18.45 20.45 22.45
Rozkład ułożony według kursowania 1 autobusu szynowego na trasie
Wrocław-Trzebnica
WARIANT 2
Trzebnica o 4.50 6.50 8.50 10.50 12.50 14.50 16.50 18.50 20.50 Wrocław Główny p
5.41 7.41 9.41 11.41 13.41 15.41 17.41 19.41 21.41 Wrocław Główny o 5.46 7.46
9.46 11.46 13.46 15.46 17.46 19.46 21.46 Kobierzyce o 6.13 8.13 10.13 12.13
14.13 16.13 18.13 20.13 22.13 Sobótka Zachodnia p 6.41 8.41 10.41 12.41 14.41
16.41 18.41 20.41 22.41
Sobótka Zachodnia o 4.50 6.50 8.50 10.50 12.50 14.50 16.50 18.50 20.50
Kobierzyce o 5.18 7.18 9.18 11.18 13.18 15.18 17.18 19.18 21.18 Wrocław Główny p
5.44 7.44 9.44 11.44 13.44 15.44 17.44 19.44 21.44 Wrocław Główny o 5.50 7.50
9.50 11.50 13.50 15.50 17.50 19.50 21.50 Trzebnica p 6.45 8.45 10.45 12.45 14.45
16.45 18.45 20.45 22.45
Rozkład ułożony według kursowania 2 autobusów szynowych na trasie Trzebnica-
Sobótka Zachodnia przez Wrocław Główny.
Instytut Rozwoju i Promocji Kolei Marek Szpirko i Andrzej Wójcik - dnia
28.05.2001 r.
--
Instytut Rozwoju i Promocji Kolei <kolej-instytut[małpka]go2.pl>
http://www.iripk.most.org.pl/
Listę można opuścić w dowolnie wybranym momencie, udając się na stronę
http://www.iripk.most.org.pl/ i korzystając z formularza usuwającego.